Friday, April 15, 2011

Senior-Junior

Jika mahu mendapatkan yang soleh, kurangkan agenda menCARI si Soleh, tetapi berusahalah menJADI yang solehah. Jika inginkan yang solehah, janganlah cerewet menCARI yang solehah, tetapi berusahalah menJADI yang soleh. Bertemu yang solehah, solehahnya dia belum tentu kekal. Bertemu yang soleh, solehnya boleh berubah..kerana si soleh dan si solehah adalah insan biasa. Perkahwinan adalah sebahagian daripada proses untuk MENJADI, bukan MENCARI..

salam.. terjmpa ayat atas ni kat komen youtube..saya post ayat berkenaan jodoh ni tak bermakna saya sibuk mencari jodoh saya.. =D cuma ayat yg saya bold kan tu best bagi saya..sungguh iman manusia naik dan turun..mendapat jodoh yg soleh tak bermakna kita akan terus di atas jalanNya..Allah pemilik hati manusia mampu berbuat apa saja..tapi mgkn dgn mencari jodoh yg soleh adalah salah satu cara supaya kita tdk tersasar drpd jalanNya sebab ada seseorang yg iA akan selalu menasihati kita..dgn izinNya..

talking about jodoh..hmmm..saya yakin saya blm bersedia..tapi org kata sampai bila pun mmg kita takkan pernah sedia sbb dah kahwin nanti pun ada byk benda yg kita perlu belajar..mksdnya waktu tu barulah kita 'oh, mcm tu..oh mcm ni..'..dgn kata lain tak bersedia la kan.. =D so, saya serahkan jodoh saya kpd Allah..harap dpt seseorg yg mampu menjadi imam buat saya..iA, ameen..

-//-

next week iA saya akan mulakan tugas saya sbg naqibah utk 3 org junior..bersama saya, iA akan ada seorg 'pembantu'..yg mana dia juga adalah usrahmate saya..so, iA lbh mudah utk kami bekerjasama..n alhamdulillah, saya yakin dia mampu mengisi kekurangan saya sbg naqibah..saya perlu belajar dr dia juga..iA..Allah pasti dah atur yg terbaik wat saya..

pada masa yg sama, ada sahabat2 yg lain akan buat Dakwah Fardhiyah (DF) wat sekelompok kecil junior yg masih blm masuk usrah..DF ni maksudnya mereka akan cuba tarik adik2 junior yg mana kitorg dah target awal2 ke arah Islam..caranya ialah dgn mereka perlu 'masuk' dlm hidup diorg..contohnya macam makan bersama ke, main sama2, anything la..dgn selalu bersama iA ukhuwah yg terjalin akan 'melembutkan' hati mereka utk islam..basically, itulah konsep DF..








-//-

iA selasa depasn saya ada exam..semoga Allah permudahkan utk saya dan rakan2 yg lain..ameen..

No comments:

Post a Comment