Friday, April 8, 2011

Adil

salam..

subhanallah, alhamdulillah, allahu akbar..

rasa dah lama tak update..bila nak update, computer ni problem lak..mmg mcm tinggal nyawa2 tikan je la computer ni..=D last week balik kl umah kakak..sbb parents ada kat sana..alhamdulillah dpt makan durian, durian n durian.. =D sedap dgn manis yg pelbagai..walaupun dgn nama buah yg sama, tapi disebabkan berlainan jenis, manisnya berbeza..Allah maha hebat..teringat ada ayat dlm al-quran menceritakan kekuasaan Allah dlm menciptakan pelbagai rasa buah-buahan..

Dan di bumi ini terdapat bagian-bagian yang berdampingan, dan kebun-kebun anggur, tanam-tanaman dan pohon kurma yang bercabang dan yang tidak bercabang, disirami dengan air yang sama. Kami melebihkan sebahagian tanam-tanaman itu atas sebahagian yang lain tentang rasanya. Sesungguhnya pada yang demikian itu terdapat tanda-tanda (kebesaran Allah) bagi kaum yang berfikir." (surat Ar-Ra'd:4)



-//-

alhamdulillah..saya gembira dan bersyukur kpd Allah atas hidayahNya kpd mereka yg dekat dgn saya..perubahan mereka ke arah kebaikan..alhamdulillah..semoga hidayah tu berterusan buat kami sampai mati kami..ameen..

-//-

abisnya tgh hari tadi bermakna habisnya posting saya kat muar utk orthopaedic n iA akan sambung lagi 4minggu di melaka..sbg leader saya perlu sabar dgn ahli group saya..dan sbg leader juga saya ada kesilapan yg tdk disengajakan..saya akui silap saya..saya harap 8minggu posting ortho mengajar saya utk bersabar dgn ragam manusia..kita tak boleh expect semua org akan ikut cara kita..dan pada masa yg sama, cuba utk memahami dan bersosial dgn manusia yg mempnyai 'nilai' yg bertentangan dgn kita..

kadang2 tu rasa nak ikut je perasaan sendiri..wat je apa2 ikut kehendak sendiri memandangkan saya leader..tapi alhamdulillah, Allah ingatkan saya dlm ayatNya:

“Wahai orang-orang yang beriman! Jadilah kamu sebagai penegak keadilan kerana Allah, (ketika) menjadi saksi dengan adil. Dan janganlah kebencianmu terhadap sesuatu kaum, mendorong kamu untuk berlaku tidak adil. Berlaku adillah. Kerana (adil) itu lebih dekat kepada taqwa. Dan bertaqwalah kepada Allah, sungguh, Allah Mahateliti apa yang kamu kerjakan.” (al-Maidah:8)

saya sgtlah bkn manusia sempurna..byk kekurangan saya especially bab2 emosi ni..tapi mgkn sbb tu jugak Allah berikan ujian ni kat saya utk saya perbaiki kelemahan itu sedikit demi sedikit..iA..ameen..

tanggungjawab tetap tanggungjawab..tak boleh wat keptsan ikut perasaan.. Allah akan soal di akhirat kelak..

No comments:

Post a Comment