Saturday, March 12, 2011

Al-Qiyamah

salam.. 2minggu cuti semester hampir berakhir..esok iA akan pulang semula ke kolej.. sabar..sabar..sabar... susahnya nak meneruskan pengajian ni.. sem kali ni, saya akan menghadapi peperiksaan besar tahun 4..bila memikirkannya skrg pun saya dah berdebar2..risau sgt dan tak yakin dgn diri saya..byk perkara saya harus perbaiki..

-//-

cuti ni tak byk benda yg saya lakukan..sgt sedih..cuba utk menyumbang kpd agama tapi tak tau cara..atau sbnrnya saya yg tak manfaatkan apa yg ada..cuba utk menambah ilmu agama melalui pembacaan, tapi kecewa dgn usaha sendiri..sgt sedikit berbanding masa lapang yg diberi..



duk di rumah menjadi baby sitter anak sdara saya yg hampir berusia 3 thn..mengajar saya utk bersabar melayan kerenah kanak2..byk kesilapan yg saya wat..mengenang Rasulullah yg berlembut dgn golongan ni, menjadi penguat kesabaran saya melayan dia..dan pada masa yg sama, saya sedikit2 mengenali sikap dan perangai golongan kecil ni..dan byk lagi yg saya perlu bljr mengenai sikap mereka sblm saya sendiri mempunyai kanak2 kecil seperti itu dr keturunan saya sendiri..sgt memerlukan kesabaran bila mempunyai anak..saya masih nak bljr mengenali mereka sblm mempunyai anak sendiri..

-//-

kes tsunami di jepun..sungguh mengingatkan saya mengenai hari kiamat..mengukuhkan keyakinan saya akan kebenaran hari itu..lemahnya kami ya Allah..begitu mudah sekiranya Engkau ingin 'melenyapkan' kami sekelip mata..tanpa kami boleh menduga..biarpun manusia sudah berusaha dgn kawalan2 utk elak bencana seperti itu, tapi kami tak mgkn mampu melawan kehendakMu.. teringat juga saya pada peristiwa nabi nuh dan kapalnya..ternyata tak mustahil kejadian itu berlaku pada zaman dahulu..mak saya kata "macam mana la eh air tsunami tu nak hilang nanti?" Allah pernah berfirman dlm kisah nabi Nuh:


sungguh, segala makhluk di dalam dan luar Bumi ini adalah dlm penguasaanNya..Allah berkuasa atas segala2nya..

mak saya kata lagi, "ke mana diorg nak lari?" teringat saya pada ayat alQuran yg menyebut,

Pada hari itu manusia berkata: "Ke mana tempat lari?" (75:10)

No comments:

Post a Comment