Tuesday, March 1, 2011

Redha Suami

"Apabila seorang perempuan mendirikan sembahyang lima waktu, berpuasa sebulan (Ramadhan), menjaga kehormatan dan taat kepada suami, dia akan disuruh memasuki syurga melalui mana-mana pintu yang dia sukai." [Hadis Riwayat Ahmad]

tadi saya terbaca hadith ni kat iluvislam.com..

hadith ni wat saya teringat kat seorg pakcik yg saya clerk..tapi tak ingat lak pakcik tu sakit apa..=p

bkn psl sakit dia yg saya nak cerita tapi psl arwah isteri dia..isteri pertama dia yg telah meninggal..

masa saya tanya dia psl family history, mula2 dia gembira cerita psl anak2 dia..tapi tetiba suara dia jadi lain seperti mahu menangis..saya konfius ;)

rupa2nya dia sebak bila kenangkan isteri pertama dia yg telah meninggal..dia cerita isteri dia tak pernah mintak apa2 dr dia,etc..pendek cerita mmg baik abis la arwah isteri dia.. =)

masa tu saya fikir untungnya isteri dia..meninggal dunia dlm keredhaan suaminya..saya nampak pakcik tu sgt2 meredhai arwah isterinya..dia bercerita sambil menangis..segala puji bagi Allah yg menanamkan rasa cinta dlm hati pasangan suami isteri sebagai salah satu tanda kebesaran bagi mereka yg berfikir..

“And among His signs is that He creates for you spouses out of your own kind, so that you might incline towards them, and He engenders love and tenderness between you. In this there are clear signs indeed for people who think.” [Surah Ar-Rum: verse 21]

semoga kita juga termasuk dlm golongan muslimah yg taat kpd suami dan seterusnya golongan yg dijanjikan syurga kelak..iA ameen.. =)

-//-

sekarang masih di kl utk memenuhkan rumah kakak saya dgn perabot2 baru..apa yg saya rasa, tersgtlah byk nikmat yg Allah pinjamkan buat keluarga saya..dlm masa 2-3 hari, rumah ni dah hampir 80% lengkap dgn perabot serta alatan elektronik lain.. alhamdulillah..

segala puji bagi Allah juga sbb mengumpulkan kami ahli keluarga bersama di kl..kalau dulu, berbulan2 lamanya tak dpt jmpa abg n kakak saya sbb diorg bz kerja kat kl tapi rumah kami di jb..tapi skrg alhamdulillah setiap hari dpt jmpa mereka..melainkan diorg oncall..=)

tapi semlm, masa kua jalan cari tilam bilik kakak saya, saya ternampak sebuah rumah kecil di tepi jalan..yg saya rasa sgt tak selesa utk tinggal kat situ..dgn semak2 kat situ, kotornya lagi..bahagian dalam rumah tu pun mmg sgt2lah sempit utk tinggal..kalau ikut apa yg saya nampak, saya rasa org india kot yg tinggal dlm rumah tu..

gambar hiasan

saya fikir kalau btul dia india n bkn seorg muslim..sungguh kasihan buat mereka..kalau di dunia, mereka hidup dlm keadaan begitu, akhirat pula diorg diseksa..dunia akhirat mereka mgkn tak temu bahagia..atau mgkn kita muslim yg diorg akan salahkan sbb tdk mengajak mereka kpd Islam??tdk menggambarkan kpd mereka indahnya Islam melalui akhlak perbuatan kita??lbh teruk lagi kalau perbuatan kita menjadi penyebab mereka salah faham kpd Islam..na'uzubillah..

alhamdulillah atas nikmat rumah yg Dia beri wat saya sekeluarga..tapi saya cuba ingatkan diri saya, ini juga adalah ujian buat kami..Allah beri nikmat kpd kita juga sbg ujian..ujian kesenangan..sejauh mana kita bersyukur atas nikmatNya..bantulah kami dlm mensyukuri nikmatMu...ameen..

No comments:

Post a Comment