Saturday, February 12, 2011

Buah Delima

semlm tetiba lbh kurg kul 1:30pm, saya tukar plan saya utk g kl ptg tu juga lepas abis kelas..punyalah kelam-kabut sbb saya sampai stesen bas kul 4:50pm utk beli tket bas 5ptg..yg mana waktu asar masuk lbh kurg waktu tu gak..

nak dipendekkan cerita, saya plan turun kat bandar tasik selatan tapi org tu kata cuma bas delima je yg akan berhenti kat situ tapi bas tu bertolak kul 5:30pm..terdetik kat dlm hati saya, "taknaklah naik delima sbb pernah kes kemalangan besar yg libatkan bas tu"..last2, saya pun beli tiket 5ptg mayang sari..




dlm bas mayang sari, saya terfikir..kenapa saya berfikiran dan bertindak mcm tu?bkn ke tu mksdnya seolah2 kita meletakkan nyawa kita pada selain Allah..dgn kata lain, seolah2 saya fikir nyawa saya terletak pada bas apa yg saya naik..dan bkn Pemilik nyawa saya,Allah...astaghfirullah.. maafkan aku ya Allah.. =(

dlm bas tu gak, saya yg sememangnya dah ready dgn wudu' utk semayang dlm bas (perjlnan melaka-kl lbh krg 2 jam, so agak2 sampai kul 7pm,mcm dah terlalu lewat utk smyg asar)pun 'tunggu masa' utk solat secara duduk..mksd saya tunggu org keliling saya agak2 dah pejam mata, barulah saya nak smyg..sbbnya rasa malu saya yg TAK BERTEMPAT..malu nak laksanakn suruhan Allah dlm keadaan rukhsah..yg saya rasa jarang org lakukan..kecewa dgn diri saya..ntah mana perginya rasa BANGGA dgn Islam.. =(

n kdg2 dlm hidup kita, kita rasa malu utk berbuat benda baik..malu nak memberi salam kpd yg dikenali apatah lagi yg tak dikenali, malu nak berubah jadi baik, malu utk memakai baju/tudung labuh,etc...=(


قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بَدَأَ الْإِسْلَامُ غَرِيبًا وَسَيَعُودُ كَمَا بَدَأَ غَرِيبًا فَطُوبَى لِلْغُرَبَاءِ


Maksud: Berkata Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa Sallam: “Islam itu bermula dalam keadaan asing (ghareeb) dan akan kembali asing sebagaimana permulaannya. Maka beruntunglah orang-orang yang asing itu (ghuraba’).” (Hadis Riwayat Muslim, Shohih Muslim)


ya Allah, saya harap saya termasuk dlm golongan yg asing itu..biarlah org pandang pelik bila kita ikut cara Islam sbb sememangnya Allah sudah tetapkan keadaan akhir zaman akan begitu..pilihan kita cuma sama ada nak termasuk dlm golongan asing yg diredhai Allah ataupun golongan majoriti yg diredhai manusia..wallahu a'lam..sama2 kita berusaha!! =)

No comments:

Post a Comment