Sunday, February 20, 2011

Syukur 21

salam...
sejak beberapa hari yg lepas tgh saya bosan+stress, saya pun bukak la youtube..
selepas mengklik kat tajuk2 'hangat', baru saya nampak side 'gelap' masyarakat kita..sblm ni, sejak saya sekolah hingga skrg, jarang utk saya jmpa mereka yg terlibat dgn kes2 'berat' dan jarang sekali kwn keliling saya terlibat..saya boleh dikatakan 'takde idea' mcm mana sbnrnya keadaan masyarakat muslim kita...cuma dgr org bercerita atau melalui bacaan sahaja...

tapi bila dah tgk kat youtube, astaghfirullah..

-'kenapa saya nak tutup aurat?? sbb tu bkn saya'
-perempuan bertdg mempersendakan zikir dgn menjadikannya berbentuk 'dikir barat' dgn tepuk tgnnya, gerak badannya..
-perempuan mempersendakan pemakaian tudung
-bdk perempuan bergaduh di sekolah.. (saya tak sanggup nak tgk mcm mana bdk laki gaduh sbb tgk perempuan gaduh pun dah ngeri)
-perempuan 'bangga' dan tak rasa malu beraksi 'melampaui batas'

ni lah sebhgn yg saya nampak kat youtube..tak sangkanya sbb perempuan yg terlibat adalah mereka yg bertudung..
teringat abg saya yg keje sbg doktor..katanya masa keje dekat A&E (accident and emergency) telah mengubah sedikit sebyk pandangannya mengenai perempuan yg bertdg labuh...haihhhh...mintak saya dijauhkan drpd dosa berat dan menjadi fitnah buat Islam...

setiap dr kita sbnrnya sedang membawa maruah Islam..tinggal sama ada kita menaikkan nama Islam dgn akhlak yg baik atau mencalarnya dgn perangai kita yg bertentangan dgn Islam atau nilai moral manusia..mcm skrg la, mcm mana Islam boleh dikatakan sbg terrorist?? kerana nila setitik, rosak susu sebelanga..=( wallahu a'lam..



tapi hari ni gak saya menonton cerita syukur 21 lakonan kumpulan raihan kat youtube..dah berzaman dah ceritanya, tapi baru skrg tgk sbb ada org post kat fb..ceritanya simple..tapi menenangkan hati saya yg tonton..1st time rasanya jmpa movie yg menenangkan..bestnya kalau hidup kita diisi dgn kata2 nasihat dan bicara pasal Islam..teringin sgt nak hidup dlm pemerintahan n cara hidup Islam..tapi mcm kakak naqibah saya dulu ckp, kita takleh harapkan je benda tu berlaku..sepatutnya kita yg mulakan perubahan tu..hmm...

p/s: pepatah ada menyebut "takkan hilang melayu di dunia"..mmg melayu tak hilang..tapi yg hilang ialah pegangan agama Islam dlm hidup seorg melayu..

No comments:

Post a Comment