Thursday, February 10, 2011

This Heart Is Not Mine



Saya bkn org yg suka bercerita apatah lagi utk share perasaan suka duka dan masalah dgn sesiapa pun..org kata tak elok mcm tu, sbb akan wat kita lagi 'depressed'..saya akui perasaan tu..kadang2 menyimpan perasaan sedih tu sampai saya takleh wat keje saya, saya akan baring sahaja 'menahan' perasaan..

n kadang2 saya cuba utk share dgn org..kononnya dgn harapan dpt kurangkan beban..tapi keadaan tu tak berlaku kat saya..saya akan rasa ralat bila buka cerita..dan kecewa bila abis cerita...sbb Allah tak izinkan lagi utk saya gembira semula wpun telah bercerita..

siang tadi kat kelas, saya menahan perasaan saya drpd bercerita kat kwn saya apa yg saya rasa..ia tak melibatkan sesiapa pun..bila saya mula nak bercerita, saya teringat kisah yg saya baca dlm buku semlm..berkenaan seorg hamba yang MALU kpd Penciptanya....

Hamba itu ialah seorg lelaki yg miskin dan telah pun berkeluarga..Isterinya meminta kpd si laki ini supaya minta kpd khalifah supaya diberikan makanan dan rezeki2 yg lain..Tapi kata si suami, dia tdk mahu berbuat demikian kerana dia malu dgn Allah...Dia merasakan tdk patut utk seorg hamba itu meminta kpd hamba yg lain sedangkan Pemberi rezeki adalah Allah..apa yg si suami lakukan hanyalah bersembahyang sunat dan berdoa kpd Allah..dan dgn kehendakNya seseorg yg hampir dgn khalifah terdgr doa itu dan menyampaikannya kpd khalifah..at the end, rezeki yg si hamba ini minta pada Allah telah sampai ke rumahnya sblm dia pulang ke rumah lagi..

Malu kpd Allah utk minta bantuan dr manusia sedangkan Allah sentiasa ada utk mendengar rintihan kita..Kenapa saya masih berharap kpd manusia??

Mgkn setiap ujian yg ditimpa ke atas kita supaya kita kembali mengadu dan 'berkata2' dgn Allah..yg telah lama kita lupa akan 'kehadiranNya'..kehadiranNya dlm hati kita..dan mgkn sbb tu juga yg pertama kita ingat bila ditimpa mslh/berita gembira adalah org yg terdekat dgn kita..sbb kita letak Allah jauh drpd hati kita..

'Because this heart is not mine..I will die anyway..'

No comments:

Post a Comment