Friday, January 21, 2011

Another Tough Day


salam..
another 'down' day...being a medical student is really not easy for me..sbb saya bkn 100% nak jadi doctor..maybe 55%??hmm..dgn peratus yg rendah mcm tu, mmg sgt senang utk saya rasa down n terlintas dlm hati nak patah balik masa..sgt kerap terfikir mcm tu..n saya tau ada juga student medic lain yg rasa mcm saya especially yg amik medic sbb parents suh..seriously, saya rasa utk amik medic, it must come with ur own interest..or else it will be hard for u to go through 5-6years of this field..

Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedangkan kamu tidak mengetahui.” (Al-Baqarah: 216)


yup, saya beriman dgn ayat di atas..tapi seperti dlm lirik lagu 'rahmat ujian' dendangan mestica..
bibir mudah mengucap sabar tapi hati yg remuk menderita
insan memandang punyai pelbagai tafsiran

saya tak dpt bayangkan mcm mana saya kerja jadi HO nanti.........

-//-

tadi kelas presentation psl HIV-AIDS...salah satu cara kurangkan risiko dpt HIV ialah bersunat bagi lelaki..n the lecturer said, "since many years ago, muslim n jewish practice male circumcision (bersunat) n it is a good practice..but i dont know how they know this benefit during that time"...i said in my heart "they may not know this benefit at that time (lack of science technology) but because it is an order by God n we believe He knows whats best for us.."...wish that i could say like that to him directly..

then, came to prevention n treatment part for HIV..seems like we doctors more on to treat the effect from multiple sexual partner..not really preventing from getting HIV..example like wearing condom during sexual intercourse..what came to my mind was that "Does it mean they allow to have multiple sexual partners?only that they need to wear condom?"
-_-'

this was what i meant

as the saying goes, "prevent is better than cure"..and the verse in Quran:

"Dan janganlah kamu mendekati zina, sesungguhnya zina itu adalah suatu perbuatan yang keji dan suatu jalan yang jelek". (Q.S. Al Israa': 32).

-//-

some facts that i want to share:
-gay population in the western has reach upto 51%..n 'thanks' for legalising gay marriage..
-umur perempuan rata2 lbh pnjg drpd lelaki..n tu adalah salah satu kebaikan kenapa Islam membenarkan poligami..
-average jangka hayat org msia ialah lbh krg 72thn

thats all..

p/s: alhamdulillah, laptop mcm dah sihat skit..boleh type dgn aman.. =)

No comments:

Post a Comment