Sunday, January 30, 2011

The Road Not Taken


Two roads diverged in a yellow wood,
And sorry I could not travel both
And be one traveler, long I stood
And looked down one as far as I could
To where it bent in the undergrowth;

Then took the other, as just as fair,
And having perhaps the better claim,
Because it was grassy and wanted wear;
Though as for that the passing there
Had worn them really about the same,

And both that morning equally lay
In leaves no step had trodden black.
Oh, I kept the first for another day!
Yet knowing how way leads on to way,
I doubted if I should ever come back.

I shall be telling this with a sigh
Somewhere ages and ages hence:
Two roads diverged in a wood, and I—
I took the one less traveled by,
And that has made all the difference.


- A poem by Robert Frost


salam..
terbaca poem ni kat blog orang..seingat saya, ni poem yg saya bljr masa tingkatan 1..hm, ingat muka cikgu yg ajar tapi tak ingat nama dia..sori teacher!! =D

hmm,jap..teacher Laili kot nama dia.. =)

kalau nak kaitkan poem ni dgn hidup saya, saya akan kata the road nat taken is the road that i might take other than medical field..XD..bknlah nak kata saya menyesal amik medic..alhamdulillah saya masih yakin dgn doa saya sblm saya decide bidang apa yg saya akan amik..sbb saya yakin apa2 yg Allah tetapkan itulah yg terbaik..

plus, bkn satu perkara yg baik utk mengatakan "kalau lah dulu saya....,mgkn saya takkan...skrg." sbbnya ada hadith yg berbunyi:

Daripada Abu Hurairah radhiyallahu ‘anhu bahawa Rasulullah sallallaahu ‘alayhi wa sallam pernah bersabda:”Mukmin yang kuat lebih disukai oleh Allah daripada mukmin yang lemah. Namun pada kedua-duanya ada kebaikan. Berjaga-jagalah terhadap perkara yang boleh mendatangkan kebaikan kepada engkau, pintalah pertolongan daripada Allah. Sekiranya engkau ditimpa sesuatu musibah, maka jangan engkau berkata:”KALAULAH aku lakukan begini maka sudah pasti lain yang berlaku. Tetapi katakanlah:”Itu merupakan takdir Allah dan Dia melakukan apa yang dikehendaki-Nya, sesungguhnya ‘KALAU’ akan membukakan pintu amalan syaitan.” [Riwayat Muslim
]

2 comments:

  1. salam.

    i think i know you.

    mungkin, naluri saya juga boleh salah.

    btw, suke blog ini.ada pengajaran yang buleh di ambil.

    :)

    -NFZ-

    ReplyDelete
  2. salam..
    oh,mgkn naluri kamu itu btul fana =D
    thanx dtg membaca =)

    ReplyDelete