Monday, January 24, 2011

Melawat Makcik



salam..
sabtu lepas menghadiri jemputan kenduri kawin kawan lagi..kali ni rummet saya kat mrsm dulu..slps seorg lagi rummet saya kawin di perak tapi saya tak dpt dtg..so, tinggal saya dan seorg lagi rummet je yg blm kawin..sure kwn saya tu akan kawin dulu..plan saya utk kawin masih jauh lagi.. =)

sgt seronok dpt jmpa kawan lama..wpun tak dpt borak lama..sbb saya dtg dgn kwn pengantin lelaki yg sama tempat bljr dgn saya..so, saya kena teman diorg gak la kan.. =) papepun, ia membuat saya rasa gembira dan best..alhamdulillah..

-//-

keesokan harinya (ahad), saya bersama dgn 1 group usrah senior melawat rumah makcik yg masih dlm jalan tarbiyah..saya selalu rasa kagum dan 'jeles' dgn mereka yg berusia tapi masih dlm jalan Allah..sbb saya takut mcm mana nasib saya bila dah tua nanti..masih ke saya selalu ingat Allah..masih ke saya taat kpdNya..saya hanya boleh harap belas kasihan Allah sahaja..dgn amalan dan diri saya skrg, sangatlah tak layak utk mendpt redhaNya..Allah lbh tahu dosa dan gelap terang hati saya..

Biarpun sukar bagiku melamar redhaMu
Namun masih ku mengharap ampunanMu
Mestica-Destinasi Cinta

dlm perjmpaan itu, makcik usrah pun turut berkongsi cerita psl hidupnya dulu kat sekolah n luar negara..mcm yg kita tau, zaman dulu sememangnya sukar utk mencari mereka muslimah yg benar2 menutup aurat..org kata pelajar yg belajar kat univ al-Azhar amik aliran agama dulu pun kalau balik msia blm tentu menutup aurat,malah pakai skirt lagi..wallahu a'lam..tapi apa2 pun sejarah hitam dlm hidup manusia, Allah melihat pada pengakhiran hidup kita..tdk kisahla kalau awal2/dulu2 kita mcm mana, tapi bila kita dah bertaubat, iA Allah akan ampunkan kita..amin..

sbb saya yakin setiap org pun ada sejarah hitam dlm hidup masing2..tiada siapa yg perfect..tiada siapa yg tak pernah wat dosa..cuma yg kita harap kita tak ulang wat dosa yg sama..dan sentiasa bertaubat, bertaubat dan bertaubat..semoga Allah ringankan hati dan badan kita utk melakukan solat taubat dan lembut lidah menyebut istighfar..amin..



dlm usrah senior tu jugak, actually ada yg sbnrnya free hair..n we know about that..mksdnya kat sini, takde istilah nak masuk usrah ni mesti kena baik, tdg labuh n segala mcm kebaikan..takde apa2 syarat utk join usrah..n tak perlu lah nak label bdk usrah sbg org yg 'bersih'..takde maknanya..sbb ada juga cerita,org yg masuk usrah dulu2 tapi bila tgk skrg dah jadi 'lain'...tdg ntah ke mana...etc,etc..mintak dijauhkan..

hmm,sesiapa pun boleh berubah kan??sama ada kpd baik atau sebaliknya..sbb tu seperti yg saya ckp tadi, Allah melihat kpd pengakhiran kita..adalah suatu perkara yg baik kalau kita masih ingat dosa dulu n sentiasa menyesali, tapi takdelah maknanya kita takde harapan utk kembali kpdNya..semoga hidup kita sedang dan berakhir dgn kebaikan..n sama2lah kita berdoa semoga kita tetap di atas jalan yg benar sampai tiba 'masa kita'..

-//-
kelas hari ini, lecturer saya ajar sedikit psl kebarangkalian(probability)..contoh yg diberi:
-probability matahari terbit dr barat 0 (mustahil berlaku)
-probabilty setiap yg hidup akan mati 1 (pasti berlaku)
sblm tu, saya kena bgtau lecturer saya ni nonmuslim..=)
so, dia pun explain psl contoh pertama tu..

Venus

Mars

dia kata planet Venus skrg dah berputar pada arah yg bertentangan..n disebabkan hal itu, berlaku perubahan pada kandungan udara kat planet itu..n apa yg saya baca tak lama dulu (tak ingat dr mana), psl planet mars dah mula bergerak perlahan n dijangka akan bergerak pada arah bertentangan gak..n mereka kata Bumi pun mgkn akan mengalami benda yg sama..hmmm...

dgn kata lain salah satu tanda besar hari kamat akan berlaku..
selepas byk tanda2 kecil sudah pun berlaku..
wallahu a'lam..

No comments:

Post a Comment